سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویژگی روغن موتور خوب

اما برای رسیدن به این هدف سوال های متعددی همواره ذهن رانندگان را به خود مشغول کرده است. سوال هایی ازاین قبیل که روغن موتور مناسب برای اتومبیلشان کدام است؟ در میان انواع و اقسام برندهای موجود بازار، بهترین و اقتصادی ترین گزینه چیست؟ آیا برندهای خارجی قابل اعتمادتر از داخلی ها هستند؟  روغن موتور هایی مانند روغن بهران، روغن توتال و روغن شل از جمله روغن های با کیفیت داخل بازار هستند

بهترین زمان تعویض روغن برای اتومبیل چه زمانی است؟و... . هرچند با توجه به افزایش ناگهانی قیمت روغن اتومبیل از سال گذشته تاکنون این جیب برخی از رانندگان است که پاسخ مناسب را انتخاب می کند، ولی امروز با توجه به اهمیت کیفیت روغن موتور در سلامت خودرو قصد داریم در پنجشنبه بازار این هفته جام جم به پرسش های مشترک ذهن بیشتر رانندگان پاسخی مناسب و البته اقتصادی بدهیم، بنابراین خواندن این مطلب را به شما که قصد تعویض روغن موتور اتومبیل خودتان را دارید توصیه می کنیم.

روغن موتورچیست و چه وظیفه ای دارد؟ به طور کلی، روغن موتور ترکیبی از روغن پایه نفتی همراه با برخی افزودنی ها (مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد پاک کننده و ضد اکسید) است که مهم ترین وظیفه آن روانکاری و کاهش سایش قطعات موتور هنگام کارکردن است. اما این پایان وظایف این مایع قهوه ای رنگ داخل موتور اتومبیل نیست، بلکه شست و شوی داخل موتور و تمیز نگهداشتن قطعات داخل موتور از دوده حاصل از احتراق همراه با خنک کردن قطعات داخلی موتور،ازدیگروظایف آن است.

کیفیت روغن را جدی بگیرید یکی از عمده وظایف روغن موتور حفاظت از موتور اتومبیل و اجزای داخلی آن است، بنابراین هرچه سطح کیفی بالاتری برای موتور اتومبیل انتخاب کنیم درواقع به خودمان خدمت کرده ایم. انستیتو نفتی آمریکا API برای طبقه بندی روغن ها بر چسب کیفیت و فناوری ساخت آنها کد بندی خاصی را از دو حرف لاتین در نظر گرفته است. در این کدگذاری حرف C مشخصه خودروهای دیزلی و حرف S بیانگر بنزینی بودن اتومبیل است و حرف دوم، نشان دهنده سطح کیفیت روغن درنظر گرفته شده و از حرف A در زبان انگلیسی آغاز می شود.

به این مفهوم که حرف A پایین ترین سطح کارایی و بالا رفتن حروف سطح کارایی مناسب و به روز روغن را نشان می دهد. مانند SG، SJ، SL، SMو... سطوح کارایی بالاتر، نشان از میزان افزودنی های بیشتر در روغن بوده و در تست آزمایشگاهی و عملکردی، شرایط سخت تری را تحمل می کنند. انتخاب روغن مناسب از آنجا که از لحظه استارت زدن تا لحظه خاموش کردن خودرو، روغن موتور باید حضوری مداوم و موثر داخل پیشرانه اتومبیل داشته باشد، در انتخاب آن کاملا دقت کنید، در حالی که کیفیت مناسب روغن موتور به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید تک تک آنها را مورد بررسی قرار دهید و پس از آن دست به جیب شوید.

یک روغن موتور مرغوب، دارای گرانروی مناسب و ضریب اصطکاک بسیار پایین بوده و توانایی روانکاری بخش های مختلف و قطعات متحرک موتور را دارد. ضمنا روغن موتور علاوه بر سازگاری با ترکیبات پلیمری موجود باید دارای اثرات بازدارندگی خوبی در مقابل زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و سایش باشد.

1 - معمولا خودروسازان خارجی برند و نوع خاصی از روغن را برای موتور توصیه میکنند، مثل اِلف، شِل، اسو، لیکومولی و غیره که اغلب برچسب آرم شرکت طرف قرارداد با خودروساز نیز در گوشه شیشه عقب نصب میشود. مردم میگویند اگر هم نخواستی دقیقا همان روغن را بریزی، بهتر است روغنی از همان برند را با خواص بهتر انتخاب کنی. واقعیت این است که روغن با کیفیت و خواص همان روغن توصیه شده میتوانید یک از هر برند معتبری را انتخاب کنید و داخل موتور بریزید. الزامی به استفاده از برندهای خارجی توصیه شده توسط خودروساز وجود ندارد.

2  - آیا میتوان دو روغن موتور را با هم مخلوط و استفاده کرد؟ اگر قصد چنین کاری دارید، حتما باید به ویژگی های اعلام شده برای روغن که توسط خودروساز توصیه میشود توجه کنید. مواردی مثل افزودنی ها و نیز گرانروی روغن توصیه شده، باید حتما مورد توجه قرار گیرد. در صورتی که خواص دو روغن ترکیبی کاملا مشابه باشد، این کار مانعی ندارد؛ در غیر این صورت، موتور آسیب می بیند.

3 - می گویند بعد از دوره گارانتی نیازی به رعایت توصیه های خودروساز در مورد روغن و استفاده از روغن باکیفیت بالا وجود ندارد! این امر واقعیت ندارد؛ عمر ماشین شما دو تا سه برابر عمر دوره گارانتی است. پیشرانه خودرو همواره نیازمند روغن باکیفیت و استاندارد و ترجیحا توصیه شده توسط خودروساز است. این حرف ها را نشنیده بگیرید و به کار خودتان ادامه دهید!

4 - می گویند، استفاده از روغن باکیفیت در موتور خودرویی که چندسالی از عمرش گذشته، سبب چکه کردن و نشت روغن میشود. این حرف ها را باور نکنید و از روغن باکیفیت استفاده کنید. اگر بعد از مدتی استفاده از روغن معمولی با تعویض روغن به سمت استفاده از روغن با کیفیت بالاتر، نشت روغن دیدید، هیچ ارتباطی با کیفیت روغن ندارد بلکه مربوط به خرابی برخی قطعات است؛ آنها را تعویض کنید.

5 - می گویند، اگر از برند توصیه شده توسط خودروساز استفاده نکنی، گارانتی خودرو باطل میشود! این مساله صحت ندارد؛ خودروسازان فقط از مالکان میخواهند از روغن با استاندارد و مشخصات خاصی استفاده کنند نه برند خاصی. برندها توسط خودروساز فقط توصیه میشوند و نه بیش تر. اصلا ممکن است آن برند در دوره گارانتی خودروی شما دیگر وجود خارجی نداشته باشد. در عین حال حواستان باشد، اگر از برند دیگری استفاده کردید حتما استاندارد و مشخصات روغن توصیه شده توسط خودروساز را داشته باشد وگرنه گارانتی بی گارانتی!