سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراحل ثبت سند خودرو

سند خودرو گواهی انتقال مالکیت قطعی خودرو است که توسط دفتر ثبت‌اسناد رسمی صادر می‌شود. پس از انتخاب خودرو و توافق‌های لازم با فروشنده نخست یک قرارداد اولیه بین فروشنده و خریدار منعقد می‌شود که شامل اطلاعات هویتی طرفین معامله و توافقات آن‌ها برای انتقال مالکیت است‌.

خریدار و فروشنده باید برای انجام تعویض پلاک به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و ضمن ‌‌‌‌فک پلاک قبلی و نصب پلاک جدید که به نام خریدار است برگ تائیدیه مرکز تعویض پلاک برای انجام مراحل بعدی در دفتر ثبت‌اسناد را دریافت کنند. در این مرحله ‌یک سند تک‌برگ سبزرنگ از سوی مرکز تعویض پلاک و در اصل از سوی نیروی انتظامی صادر می‌شود که تمام مشخصات فنی خودرو در آن درج شده است. هم‌چنین مشخصات دقیق خریدار از اطلاعات هویتی و شناسنامه‌ای آن گرفته تا آدرس و کد پستی در این برگ سبز درج می‌شود.

حالا در مرحله آخر برای نهایی شدن خرید و انتقال قطعی مالکیت خودرو به خریدار باید خریدار و فروشنده به یکی از دفاتر ثبت‌اسناد رسمی مراجعه کنند و با به همراه داشتن مدارک لازم و پرداخت هزینه‌های ثبت سند نسبت به انتقال مالکیت نهایی خودرو اقدام کنند. هرکدام از سه مرحله فوق جزییاتی دارند که دانستن آن‌ها برای هر خریداری واجب است.

جزییات مهم تنظیم سند و انتقال مالکیت خودرو

اگر خریدار و فروشنده به هر دلیل امکان حضور هم‌زمان در مرکز تعویض پلاک را نداشته باشند، خریدار می‌تواند با دادن وکالت تعویض پلاک فرآیند تعویض پلاک را به خریدار بسپارد. هم‌چنین اگر خریدار از فروشنده وکالت فروش داشته باشد می‌تواند تمام مراحل تعویض پلاک و ثبت سند در دفتر اسناد رسمی را انجام دهد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید از خرید خودرو و فروش وکالتی خودداری کنید و اگر چاره‌ای جز تنظیم وکالت‌نامه برای خرید و فروش خودرو نداشتید، تمام شرایط قانونی و محدودیت‌های ضروری را در مفاد وکالت‌نامه رعایت کنید.

بهتر است خودرو را از فروشنده اصلی خریداری کنید. اما اگر از واسطه خودرو را خریداری کردید حتماً دقت کنید که وکالت‌نامه رسمی و معتبر از مالک اصلی خودرو داشته باشید. البته در صورت هرگونه مشکل در وکالت‌نامه می‌توانید به جرم فروش مال غیر از دلال یا واسطه خرید خودرو شکایت کنید.

سعی کنیداز خرید خودرو دست‌دوم که فقط برگه سند دارد و سند دفتری ندارد خودداری کنید؛ چون ممکن است شما چندمین خریدار خودرو باشید و اگر بخواهید سند رسمی از دفتر ثبت‌اسناد بگیرید باید تمام مالکین قبلی را پیدا کنید که کار نفس‌گیری است.

فاصله زمانی بین تعویض پلاک و مراجعه به دفتر اسناد باید بیشتر از دو ماه نشود. اگر این فاصله بیشتر از دو ماه طول بکشد باید مجدداً خریدار به مرکز تعویض پلاک مراجعه کند.

افرادی که به‌صورت اقساطی خودرو را از کمپانی خریداری کرده‌اند تا تسویه کامل اقساط، حق فروش و واگذاری خودرو را ندارند. درگذشته با عقد صلح‌نامه بین نمایندگی خودروسازی و خریدار امکان واگذاری خودرو قبل از اتمام اقساطش وجود داشت اما در حال حاضر تا تسویه کامل اقساط این امکان وجود ندارد.

دقت کنید برگ سبز صادرشده از سوی نیروی انتظامی به‌منظور مالکیت قطعی خودروی شما نیست. یک باور اشتباه در بین مردم این است که چون پلیس راهور مراجعه به دفترخانه را ضروری نمی‌داند و برگ سبز را به سندیت می‌پذیرد نیازی به مراجعه به دفترخانه نیست؛ درحالی‌که برگ سبز فقط سند مالکیت پلاک است و سند قطعی مالکیت خودرو سندی است که توسط دفتر ثبت‌اسناد رسمی صادر می‌شود. ازنظر قانونی به استناد ماده 1287 قانون مدنی تنها سند رسمی و قطعی مالکیت خودرو همان سندی است که پس از پرداخت هزینه‌ها در دفترخانه ثبت‌اسناد رسمی تنظیم می‌شود و برگ سبز ازنظر مراجع قضایی سندیت ندارد.

به همراه داشتن مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی فروشنده و خریدار، مدارک ماشین مثل کارت سوخت و بیمه‌نامه، گواهی انجام تعویض پلاک، گواهی تسویه بدهی‌ها و جرائم خودرو، سند مالکیت خودرو و بنچاق در مرحله‌ی ثبت سند در دفترخانه ثبت‌اسناد رسمی ضروری است. پرداخت جرائم و خلافی خودرو بر عهده فروشنده خودرو است و هم‌چنین پرداخت هزینه‌های مالیات و ثبت سند توسط فروشنده و هزینه نگارش سند به‌صورت مشترک توسط فروشنده و خریدار انجام می‌شود. لازم است بدانید که هزینه‌های ثبت سند و مالیات برای خودروهای مختلف بسته به نوع و مدل و سال تولید و وارداتی یا داخلی بودن خودرو متفاوت است.