سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روغن هیدرولیک چیست

هیدرولیک چیست ؟

هیدرولیک از نزدیک به پانصد سال پیش مورد استفاده بشر قرار گرفت. اصول اساسی آنرا پاسکال دانشمند فرانسوی در سال 1650 بیان نمود. یک قرن بعد دانیل برنولی قانون بقای انرژی را برای سال جاری در خط لوله بیان نمود.

 توجه به پرسش هیدرولیک چیست ؟ می توان گفت در سال 1795 اولین پرس هیدرولیک آبی ساخته شد. پس از کشف روغن حاصل از نفت، این محصول جایگزین آب به عنوان واسطه انتقال انرژی گردید. سپس با ساخت قطعات دقیق تر، مشکلات آب بندی سیستمها به تدریج حل شد و توجیه و مقبولیت روغن هیدرولیک روز بروز افزایش یافت.

در طی جنگ جهانی اول از هیدرولیک در سطح وسیعی استفاده شد. از اواسط قرن بیستم مقبولیت و بهره برداری از آن به حدی رسید که هم اکنون هرکس می تواند در نزدیکی خود کاربردی از آن را بیابد.

مثالهایی از کاربردهای هیدرولیک صنعتی :

صنایع فولاد سازی

در کارخانجات فولاد سازی و نورد، بسیاری از اعمال حرکتی همانند چرخش و جابجایی بستر خنک کن، تغییر زاویه مکانیزمها، تنظیم غلتک ها و…. فقط با زدن یک کلید و یا توسط سیتمهای کنترل مرکزی با بهره گیری از قدرت و دقت سیستمهای هیدرولیک انجام می گردند.

ماشین های ابزار

قدرت، دقت به همراه کنترل و اتوماسیون موجب استفاده از هیدرولیک به عنوان محرک مکانیزم های ماشین های ابزار گردیده است.

پرسها و قیچی ها

قابلیت اطمینان به همراه توانایی کار در ظرفیت های بالا و تامین شرایط ایمنی در کنار مزایای اقتصادی از علل استفاده از هیدرولیک جهت اعمال نیرو ،حرکت و کنترل در پرس ها و قیچی ها به شمار می روند.

مزایای سیستم هیدرولیک

مهندسین طراح ماشین آلات، همیشه درگیر انتخاب مناسب ترین سیستم جهت انتقال و کنترل انرژی از بین سیستمهای الکتریکی، مکانیکی، بادی یا هیدرولیکی می باشند. البته در بسیاری از کاربردها ترکیب سیستمهای فوق، مؤثرتر و اقتصادی تر است. در همین راستا می توان جهت تشخیص بهتر موارد استفاده از هیدرولیک، مزایای عمومی آنرا مورد بررسی قرار داد.

1 – سادگی طراحی

یک سیستم هیدرولیک در مقایسه با انواع مکانیکی مشابه، قطعات متحرک کمتری دارد، لذا از نظر ساختمان بسیار ساده و کارآمد می باشد و با انتقال روغن توسط خطوط انتقال به هر نقطه مورد نظر می توان به حرکتهای خطی یا دورانی با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت. در صورتیکه در یک سیستم مکانیکی، جهت انتقال قدرت و حرکت، به مجموعه ای از چرخدنده، بادامک، کلاچ، اهرم و…………… نیاز می باشد.

2- قابلیت افزایش نیرو

در سیستم هیدورلیک، در هنگام نیاز می توان به سادگی نیروها را تا صدها برابر افزایش داد.

3 – سادگی و دقت کنترل

کنترل نیروهای بزرگ با اعمال کمترین نیرو قابل انجام است. همچنین امکان دست یابی به گشتاور یا توان ثابت در سرعتهای متغیر وجود دارد.

4 – انعطاف پذیری

استفاده از لوله ها و شیلنگها بجای اجزاء مکانیکی (مانند زنجیر، تسمه، کوپلینگ، گاردان و …) مشکلات و محدودیتهای موقعیتی را به حداقل رسانده، بگونه ای که اجزاء یک سیستم هیدرولیک را می توان بصورت کاملا انعطاف پذیر (از نظر موقعیت) طراحی نمود.

5- بازده بالا

سیستم هیدرولیک از بازده بالا و تلفات اصطکاکی کم برخوردار بوده و هزینه انتقال قدرت در آن پائین است. سازگاری این سیستم با اجزاء کنترلی دیگر مانند اجزاء برقی، الکترونیکی و مکانیکی، مزیت اقتصادی بالایی را بوجود آورده است. سیستم هیدرولیک از نقطه نظر کاهش هزینه های نگهداری نیز مزایای فراوانی دارد.

تفاوت فرمان هیدرولیک با برقی

بسیاری از افرادی که قصد خرید خودرو دارند، این سوال را مطرح می‌کنند که تفاوت فرمان هیدرولیک و برقی چیست؟ در حقیقت باید گفت که فرمان‌های هیدرولیک مصرف سوخت را افزایش می‌دهند و نیاز به فشار نسبی برای چرخاندن فرمان دارند.

 در حقیقت فشار روغن و پمپ هیدرولیک فشار دست شما را افزایش می‌دهند و باعث می‌شوند تا با حداقل فشار، بتوانید جهت حرکت چرخ‌ها را تغییر دهید. اما در فرمان‌های برقی، حرکت دست شما تبدیل به یک سیگنال دیجیتال می‌شود و یک موتور برقی چرخ‌ها را حرکت می‌دهد. به همین خاطر، می‌توان گفت که مصرف سوخت خودرو با وجود فرمان برقی کاهش پیدا می‌کند. اما این کاهش در حدی چشم گیر نخواهد بود که به نفع شما باشد. اساسا می‌توان تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک را در ساختار آنها دانست. در فرمان برقی، ساختارهای اضافی شیر فرمان، پمپ هیدرولیک و سایر متعقلات آن وجود ندارند. به همین خاطر تعمیر و نگه داری از آنها ساده‌تر خواهد بود.